Costa Firenze. Rejs luksusowym statkiem
Costa Firenze
Istnieje powszechna opinia, że statki pasażerskie, to wypoczynek głównie dla starszych osób. Nic bardziej mylnego i teraz wam to udowodnimy! Bez względu na to, czy ktoś marzy o romantycznym wyjeździe we dwoje, wypoczynku z rodziną czy przygodzie w gronie przyjaciół - rejs statkiem pasażerskim powinien spełnić wszelkie oczekiwania.
Spis treści:
Costa Firenze
Rezerwacja rejsu i trudności, z jakimi się spotkaliśmy
Nasz wybór padł na włoską firmę Costa Cruises i ich najnowszy statek Costa Firenze. Standardowo rezerwacja odbywa się przez stronę internetową, szybko i sprawnie. Ale, jak się domyślacie, nam nie poszło tak łatwo! Jak wiecie Katia jest Ukrainką. Niestety nie mogliśmy znaleźć Ukrainy na liście krajów, których obywatele mogą dokonać rezerwacji online, więc zaczęliśmy się zastanawiać, co dalej zrobić. Problem się rozwiązał po telefonie do Support Center i kilku mailach. Okazało się, że przez aneksję Krymu, obywatele Ukrainy muszą odpowiedzieć na parę pytań i tylko wtedy pracownik Costa Cruises może zarezerwować rejs. Standardowa procedura, nic osobistego. Jest to trochę uciążliwy i stresujący sposób ale grunt, że udało się!
Obywatele innych państw mogą rezerwować rejsy online przez oficjalną stronę.
Rodzaje kajut i udogodnienia
Ceny rejsu zawsze zależą od rodzaju statku, długości trasy, sezonu, rodzaju kajuty czy pakietu. Bardzo atrakcyjną dla nas ofertą była 8-dniowa podróż po Morzu Śródziemnym w połowie października, w której dostępne są trzy rodzaje kajut. Interior – minimalistyczna kajuta bez okna i bez balkonu. Sea View – przestronna kajuta z oknem. Balcony – kajuta z osobistym tarasem. My wybraliśmy kajutę Sea View i ani przez chwilę nie żałowaliśmy naszego wyboru! Bardzo wygodna, duża i przytulna.
Każda kabina posiada: - dwa pojedyncze łóżka lub jedno podwójne - biurko - szafę - łazienkę z prysznicem i toaletą - suszarkę do włosów - klimatyzację - telewizję satelitarną - radio pokładowe - ręczniki, ręczniki plażowe - sejf. WAŻNE! Dodatkowo za każdą noc naliczany jest podatek/dodatkowa opłata 10 EUR/os.
Do ceny każdej kajuty jest automatycznie wliczony standardowy pakiet „My Cruise” czyli:
- PEŁNE WYŻYWIENIE: śniadanie, obiad, kolacja i przekąski. Sami wybieracie, co i ile chcecie zjeść.
- większość atrakcji, spektakle, koncerty
- baseny
- 10% zniżki na kolejny rejs.
All inclusive, warto czy nie?
Możecie skusić się też na pakiet All Inclusive. Zawiera on te same pozycje co pakiet „My Cruise” plus dodatkowo wliczona jest opcja "MyDrinks". Jest to nielimitowany pakiet drinków oraz napojów: zimne napoje, woda, wina, koktajle, piwa, kawy, likiery o dowolnej porze dnia i nocy i w dowolnej ilości. Brzmi dobrze, ale wiąże się to z dodatkowym kosztem, mianowicie: + 200 EUR/os. My stwierdziliśmy, że dla nas to zbędny wydatek i w ciągu 8 dni nie będziemy w stanie wypić napojów za kwotę 400 EUR!
WAŻNE. Musicie wiedzieć, że pakiet MyDrinks daje wam także dostęp do zwykłej pitnej wody. Inne pakiety nie. My o tym nie widzieliśmy, i po przybyciu okazało się, że nie mamy dostępu do wody. Jest to OGROMNY minus. Ponieważ na statkach tego typu, taka podstawowa potrzeba jak woda powinna być zapewniona wszystkim pasażerom, a nie tylko dla tym, którzy wykupili pakiet MyDrinks! Woda jest dostępna tylko podczas śniadania oraz snack time (jest rozdawana w szklankach)
Co robić w takiej sytuacji? - kupować wodę na statku (ponad 3 EUR za litr) - przelewać do własnej butelki podczas śniadania lub obiadu (brzmi i wygląda prostacko, ale trudno!) - kupować wodę podczas wycieczek na ląd z przewodnikiem. Oficjalnie na statek nie wolno wnosić produktów zakupionych na lądzie. Spróbowaliśmy raz, pracownicy kontroli nic nam nie powiedzieli, dlatego kontynuowaliśmy kupowanie wody podczas wycieczek. Tacy z nas buntownicy!
Trasa Costa Firenze
Nasza przygoda zaczęła się w Barcelonie. Trasa wiodła przez 3 państwa(6 miast): - Marseille (Francja) - Savona (Włochy) - Civitavecchia (Włochy) - Neapol (Włochy) - Palma de Mallorca (Hiszpania) - Barcelona (Hiszpania)
Statek płynie przez kilka państw, które mają własne wytyczne dotyczące sytuacji epidemiologicznej związanej z Covid-19, więc przed wyjazdem warto zadbać o wszystkie niezbędne dokumenty. Każdy pasażer jest osobiście odpowiedzialny za wizy, szczepienie, testy, dokumenty.
Obowiązkowe dokumenty
- 72 godziny przed wypłynięciem każdy pasażer musi uzupełnić online formularz Costa Cruises dotyczący stanu zdrowia. - Pobrać bilety oraz luggage labels(etykiety bagażowe). Najwięcej wymagań dotyczących wjazdu ma Hiszpania, dlatego warto poświęcić czas i zarejestrować się w wymaganych bazach danych. UWAGA, te dokumenty sprawdzają na lotnisku, zarówno w Polsce jak i w Hiszpanii.
My przybywaliśmy do Hiszpanii drogą powietrzną, więc obowiązkowym był formularz SPTH (Spain Travel Health): - SPTH Airplane form (dostępny tutaj ) Po 8 dniach rejsu z powrotem przybywaliśmy do Hiszpanii, tylko tym razem drogą morską, dlatego też musieliśmy uzupełnić: - SPTH Maritime form (dostępny tutaj). Do przekroczenia granic Włoskich wymagany jest formularz PLF (bez względu na rodzaj transportu): - EU Digital Passenger Locator Form (dostępny tutaj).
Na swojej stronie Costa Cruises mają własną listę państw, z których wjazd jest dozwolony lub wzbroniony. Czerwona lista oznacza zakaz rezerwacji rejsu. Zółta lista – pasażerowie przybywający z państw z tej listy muszą przedstawić negatywny test PCR (UWAGA, nawet jeśli mają Unijny Certyfikat Szczepienia). Ukraina również znajduje się na tej liście, ale pamiętajcie, że jeśli jesteście oficjalnym rezydentem państwa, które nie znajduje się na żadnej z tych list, to te wymagania was nie dotyczą, np., Katia nie musiała robić testu PCR, ponieważ jest rezydentem Polski, a w Costa Cruises Polska jest na zielonej liście państw. Warto na bieżąco sprawdzać tę listę ponieważ co jakiś czas zachodzą w niej spore zmiany w zależności od sytuacji na świecie i w poszczególnych państwach.
Obostrzenia na statku i Testy Covid-19
Przed wejściem na pokład, wszystkim pasażerom są robione szybkie testy antygenowe. Drugi taki test wykonują w połowie rejsu. Do każdego pokoju dostarczana jest kartka z godziną i wyznaczonym miejscem pobrania. Ostatni test antygenowy ma miejsce w ostatni dzień rejsu. Wszystkie koszty związane z testami antygenowymi pokrywa Costa Cruises. Codziennie do 15:00 pasażerowie muszą mierzyć temperaturę w specjalnych punktach na korytarzach. Na statku trzeba nosić maseczkę. Kolejne obostrzenie, które może zniechęcić do rejsu, to zakaz samodzielnego opuszczania statku. W każdym porcie, wspomnianych powyżej miast, statek stoi ok 8 godzin. Przed pandemią pasażerom wolno było wyjść do miasta. Obecnie jedyny sposób, by opuścić statek to wykupić grupową wycieczkę z przewodnikiem.
Dojazd do Terminalu w Barcelonie
Do terminalu portowego w Barcelonie można dostać się taksówką albo specjalnym autobusem CRUISES BUS (rozkład i przystanki tutaj). Koszt autobusu to jedynie 3 EUR/os. w jedną stronę(4,5 EUR w dwie strony), w tym czasie gdy taksówka z centrum to koszt ok. 20 EUR.
Statek Costa Firenze. Liczby i renesansowe wnętrza
To jeden z najnowszych statków Costa Cruises. Jego niepowtarzalny styl i wnętrza inspirowane są renesansową Florencją. Każdy miłośnik dzieł Da Vinci oraz Michelangelo, zakocha się w jego wnętrzach. Statek w liczbach: Rok budowy: 2021 Długość: 324 m Tonaż: 135 500 Ilość pięter: 18 Pasażerowie: 5260 Załoga: 1278 Koszt budowy: 780 milionów USD.
Życie na statku: imprezy i atrakcje
Każdy dzień zaczyna się wschodem słońca nad morzem, nowym widokiem z okna oraz smacznym i obfitym śniadaniem. Codziennie wieczorem dostarczana jest gazetka OGGI A BORDO („Dzisiaj na statku”), w której znajduje się dokładny rozkład wszystkich atrakcji na kolejny dzień, a także godziny w których te atrakcje się odbywają. Polecamy także ściągnąć aplikacje CostaApp (do korzystania z apki można użyć darmowego wifi, dostępnego na statku) i dodawać w niej do kalendarza wydarzenia, które was interesują. Jest to bardzo wygodna opcja ponieważ pomaga zorganizować czas i zobaczyć jak najwięcej.
Na pokładzie statku znajduje się 13 restauracji. Przykładowe z nich, to: - Fiorentina Steak House (płatna dodatkowo) - restauracje Palazzo Vecchio i Ristorante dei Medici (wliczone w cenę śniadania, lunche, snacki i kolacje podawane są zarówno w jednej z tych restauracji à la carte, ale również w restauracji bufetowej, co daje możliwość wyboru miejsca posiłków każdego dnia) - Teppanyaki, w której oprócz jedzenia można doświadczyć gotowania na żywo przez szefów kuchni przy stole (płatna dodatkowo – 60 EUR/os.) - Frutti di Mare (płatna dodatkowo)
Najbardziej do gustu przypadły nam jednak desery tworzone przez włoskiego mistrza Riccardo Bellaera. Codziennie inny, inspirowany miastem, do którego przypływaliśmy.
Wznosić toasty i podziwiać zachody słońca z filiżanką kawy można w jednym z 7 barów: - Della Moda Lounge (nasz ulubiony!) - Viareggio Lounge - Bella bar - Tuscany Lounge - Versilia Pool Bar - Bar del Conte - Dolce Vita z lodziarnią Jeśli nie wykupiliście pakietu MyDrinks, to wszystkie napoje są dodatkowo płatne. Przykładowe ceny: drinki od 6 EUR (Mojito, Aperol Spritz - 6 EUR), kawa od 2 EUR, kawa z alkoholem od 4 EUR. Kiedy kupiliśmy Mojito, wydawało nam się, że jest mocno rozcieńczony, ale kawy są wyśmienite!
Atrakcji na statku też nie brakuje. Niektóre oferty takie jak SPA, park linowy lub degustacja wina są dodatkowo płatne, ale darmowych też jest całkiem sporo. Nam szczególnie przypadł do gustu mini golf na zewnętrznym pokładzie, dlatego najwięcej czasu spędzaliśmy tam.
Sport i Relaks - Basen i 2 jacuzzi - 3 zjeżdżalnie wodne - SPA - Siłownia - Pokoje do masażu - Sauny - Salon piękności - Sale do aerobiku i jogi - Ścieżka dla biegaczy - Ścianka wspinaczkowa - Mini golf - Park linowy - Wielofunkcyjne boisko sportowe
Rozrywka i Kultura - Teatr - Kasyno - Karaoke - Pokój gier - mini-galeria sztuki - sklepy z pamiątkami
Co wieczór goście statku zakładają swoje najlepsze stroje i udają się na kolację, a później na koncerty i spektakle, które odbywają się codziennie w Teatro Rosso. Po koncercie można pójść do ulubionego saloniku i słuchać muzyki na żywo. W każdym Lounge co wieczór gra inny zespół.
Ale i tak największą atrakcją rejsu są zachody słońca nad morzem. I dla nich chociażby raz warto wyruszyć w rejs. Codziennie inne, o innych barwach, nasyceniu i nastroju.
Ale i tak największą atrakcją rejsu są zachody słońca nad morzem. I dla nich chociażby raz warto wyruszyć w rejs. Codziennie inne, o innych barwach, nasyceniu i nastroju. Ale najpiękniejszy, jaki nam się przydarzył, to ten, kiedy z jednej strony niebo wybuchło czerwonymi barwami, a z drugiej pełnia księżyca szybko wspinała się na wierzchołek wulkanu Wezuwiusz. Chwila i magia zniknęła, ale byliśmy jej przypadkowymi świadkami. Na statkach większość osób jest zbyt zajęta piciem darmowych drinków i nawet nie ma pojęcia jaki cud dzieje się tuż za ich plecami. Dlatego pamiętajcie by nie przegapić najlepszej darmowej atrakcji na morzu!
Wycieczki z przewodnikiem. Dlaczego warto
Wszystkie wycieczki są dodatkowo płatne. Te najbardziej ciekawe rozchodzą się jak świeże bułeczki, dlatego warto zarezerwować sobie je wcześniej. Podczas rezerwacji trzeba podać preferowany język wycieczki. My spotkaliśmy się z problemem dotyczącym wycieczek w języku angielskim. Statki Costa Firenze są głownie skierowane do pasażerów z takich państw jak Niemcy, Francja i Włochy. Goście z tych państw dominują i rezerwują wycieczki w swoim języku ojczystym. Dlatego bądźcie przygotowani na to, że dzień przed planowaną wycieczką do waszej kajuty przyjdzie list z informacją, że wycieczka zarezerwowana w j. angielskim nie odbędzie się przez małą ilość zainteresowanych.
Co zrobić w takim przypadku?
- po prostu odpuścić, koszty nie będą naliczone, a rezerwacja zostanie anulowana automatycznie - a jeśli wam nie zależy na opowieściach przewodnika, to polecamy zadzwonić z kajuty do operatorów CostaTours i poprosić o zapisanie was na tę samą wycieczke tylko w innym języku. My tak zrobiliśmy z wycieczką do Soller na Palma de Mallorca i nie żałujemy. Obowiązkowo sprawdźcie w aplikacji CostaApp albo w gazetce OGGI A BORDO gdzie jest miejsce zbiórki oraz o której godzinie. Jeśli w planie wycieczki przewidziane jest wejście do muzeum itp., wymagany jest Green Pass czyli Unijny Certyfikat Covid.
Internet na statku. Pakiety i ceny
Jak zapewnie domyślacie się, na morzu Internetu nie ma. Costa Cruises proponuje kilka pakietów internetowych. Szczerze, warto skorzystać z tej oferty jedynie jeśli jesteście naprawdę uzależnieni od mediów, albo musicie pracować. 1 GB kosztuje 40 EUR 3 GB – 100 EUR Możecie też płacić za minuty korzystania z sieci, 0,25 EUR/minutę. Nie skorzystaliśmy z żadnej z tych usług. Po pierwsze takie ceny to absurd, po drugie prawie codziennie statek stoi w porcie od 6 do 7 godzin, czyli jest zasięg. Dlatego korzystaliśmy z własnego pakietu internetowego naszego polskiego operatora Play. 1 GB kosztuje jedynie 15 zł i z takiej opcji zazwyczaj korzystamy w podróżach. I po trzecie, wyruszamy w podróż nie po to by siedzieć na Internecie. Na statku jest także darmowe wifi, ale można go używać tylko do obsługi aplikacji CostaApp!
Dodatkowe opłaty i wskazówki
Każdy pasażer na początku podróży dostaje spersonalizowaną Costa Card, która nie tylko otwiera drzwi kajuty i włącza światło, ale również działa jako dokument tożsamości oraz karta prepaid. Nie wejdziecie bez niej do restauracji, nie zapłacicie za kawę, czy nawet nie zagracie w mini golfa, dlatego obowiązkowo trzeba nosić ją ze sobą wszędzie. Wszystkie dodatkowe wydatki na statku są zapisywane właśnie na tej karcie. W ciągu pierwszych 24 godzin podróży każdy pasażer musi udać się do specjalnej maszyny i wpłacić kwotę, z której będą pobierane wszystkie dodatkowe wydatki. Nie martwcie się, jeśli coś wam zostanie na tym koncie, to ostatniego dnia rano, przed tym jak opuścić statek, po prostu podejdziecie do maszyny i wypłacicie resztę. Pamiętajcie, że balans karty NIE może być na minusie, inaczej karta zostanie zablokowana. Wszystkie rachunki trzeba uregulować przed opuszczeniem statku. Kartę Costa można także przywiązać do własnej karty kredytowej, w ostatnim dniu podróży rachunek zamknie się automatycznie. Jest to zdecydowanie wygodniejsza opcja, ale jeśli macie ograniczony budżet, nad którym chcecie panować, to jednak warto rozważyć pierwszą.
Disembarkation. Żegnamy się.
Proces opuszczenia statku jest przejrzysty, łatwy i bardzo logiczny. Nie taki, jak ten, kiedy podróżowaliśmy po stolicach morza Bałtyckiego i staliśmy w kolejce ponad 2 godziny do wyjścia. Na Costa Firenze wszystko jest bardzo sprawne: - każdy pasażer dostaje informacje z godziną opuszczenia statku (u nas była 09:00 rano) - ostatniego dnia trzeba spakować wszystkie walizki (Uwaga! Zostawić tylko niezbędne rzeczy na rano, które później pomieszczą się w plecaku) - na walizkach zawiesić specjalnie podpisane etykiety bagażowe (dostarczane do pokoju w pierwszej połowie ostatniego dnia) - walizki NALEŻY zostawić za drzwiami kajuty do północy. Kiedy wstaniecie rano one już znikną - nie zapomnieć o uregulowaniu rachunku i wypłaceniu albo dopłaceniu reszty - pasażerów proszą opuścić kajutę do godziny 08:00, rano na spokojnie można iść na śniadanie, a potem od razu udać się do wyjścia - walizki czekają w sali terminalu. Zero kolejek, zero stresu, zero pośpiechu.
Na Instagramie było sporo pytań o rejs i mamy nadzieję, że na wszystkie odpowiedzieliśmy w tym artykule. Jeśli wciąż macie pytania, śmiało zadawajcie je w komentarzach. Kolejne wpisy będą o miastach, które odwiedziliśmy podczas rejsu statkiem oraz o Barcelonie. Dlatego warto zapisać się na Newsletter by nic nie przegapić. Bon Voyage!
Costa Firenze
Autorzy:
Katia i Artur - ukraińsko - polskie małżeństwo, które zamiłowanie do podróży, tych małych i dużych, łączy z korpo-pracą na etacie. W podrózach szukamy nowych wrażeń, doznań i inspiracji. Każda podróż to zagłębienie się w nowe kultury, oderwanie się od codzienności, w pewnym sensie odskocznia od korporacyjnej nudy. Jest to nasza szansa na naładowanie baterii i wyrównanie emocjonalnego PH.